Att göra listor

Olika listor kan vara en väldig hjälp i arbetet och i vardagslivet. Det är också en avlastning för hjärnan, som annars ägnar en viss mängd energi åt att komma ihåg det som du ska göra här näst. Hjärnan kan inte hålla mer än sju olika informationsbitar i minnet samtidigt, så det finns en uppenbar risk att du glömmer något viktigt!

Listor kan göras på papper, men också i olika appar i telefonen. Det finns en uppsjö att välja mellan för den som gillar sånt, med olika funktioner som påminnelser och sortering/prioriteringshjälp. Heja Olika har skrivit en  sammanställning av hjälpsamma appar för den intresserade.

Ett sätt att prioritera uppgifter som kan fungera i vissa sammanhang är en enkel fyrfältare:

Som med alla modeller finns det risk för överförenkling. Det finns naturligtvis arbetsuppgifter som inte uppfattas som viktiga i sig, men som ändå måste göras då de fyller en funktion. Då är det viktiga just att du förstår varför de ändå måste utföras – annars blir det lätt meningslöst. De lila uppgifterna (inte bråttom/inte viktigt) kan vara meningsfulla för att de innebär ett roligt avbrott i tillvaron.

Under flera år i socialtjänsten hade jag en chef som hette Gunilla Lagesson. Jag tänker på henne lite då och då, för hon sa en gång helt rätt sak vid rätt tillfälle när vi lämnade kontoret tillsammans. Jag pratade lätt stressad på om min göra-lista och allt jag inte hunnit med under dagen. Hon svarade:

“Tänk inte på allt du inte har gjort! 

Tänk på allt du har lyckats göra idag i stället!”

 

När arbetsdagen startar kan vi titta på på våra göra-listor, men när vi går hem behöver vi fokusera på att bli nöjda med det vi faktiskt har fått gjort. Det är ett bra sätt att behålla balansen. Ibland är det till och med bra att skapa någon av dessa listor:

  • Detta har jag gjort
  • Detta är jag nöjd med
  • Jag är tacksam att jag…